Wpływ epidemii COVID-19
Dochody większości gospodarstw domowych w odczuciu respondentów są takie same jak przed epidemią COVID-19 (59,2%). Blisko co trzeci badany (29,2%) oceniał, że dochody jego gospodarstwa domowego zmniejszyły się (suma wskazań „racze j zmalały” i „zdecydowanie zmalały”). Częściej spadek dochodów gospodarstwa domowego deklarowali rolnicy aniżeli osoby niezwiązane z rolnictwem. W ujęciu województw spadek dochodów znacznie częściej deklarowali mieszkańcy miast z województw mazowieckiego i świętokrzyskiego, a w przypadku mieszkańców obszarów wiejskich–respondenci z województw:mazowieckiego,lubelskiego i śląskiego.Zdaniem75,3%respondentów ich codzienne zakupy żywnościowe są takie same jak przed epidemią. Epidemia COVID-19, zdaniem respondentów, ograniczyła najbardziej dostęp do zakupu ubrań i butów (17,9%), chemii gospodarczej (16,7%), kwiatów (16,4%) oraz sadzonek ogrodniczych (15,8%). Ograniczony dostęp do produktów mieszkańcy wsi deklarowali częściej niż mieszkańcy miast. Większość badanych uważa, że w ich miejscu zamieszkania znalezienie pracy jest obecnie trudniejsze niż przed epidemią COVID-19 (63,4%-suma wskazań „raczej tak” i „zdecydowanie tak”), przy czym taką opinie mieszkańcy wsi deklarowali częściej niż mieszkańcy miast. W ujęciu województw znacznie częściej trudności w zalezieniu pracy w miejscu zamieszkania deklarowali mieszkańcy miast z województw podlaskiego, podkarpackiego, lubelskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego, a w przypadku mieszkańców obszarów wiejskich–respondenci z województw: opolskiego, kujawsko-pomorskiego i pomorskiego.
Blisko połowa ankietowanych przyznała, że w okresie epidemii COVID-19 dostęp do Internetu był im potrzebny znacznie częściej niż wcześniej (45,9% – suma wskazań „raczej tak” i „zdecydowanie tak”). W okresie epidemii COVID-19 w gospodarstwach domowych respondentów Internet był potrzebny przede wszystkim do kontaktów ze znajomymi i rodziną (58,7%-suma trzech wskazań), dorobienia zakupów (43,2%), korzystania z bankowości (40,8%) i nauczania zdalnego. Mieszkańcy wsi znacznie częściej aniżeli mieszkańcy miast wskazywali, że w okresie epidemii znacznie częściej niż dotychczas potrzebowali Internetu do nauki. W okresie epidemii wprowadzone zostały ograniczenia w funkcjonowaniu instytucji współpracujących na co dzień z rolnikami, polegające na ograniczeniu kontaktów osobistych. Z tego powodu rolnicy najczęściej korzystali z możliwości kontaktu elektronicznego lub telefonicznego z ARiMR, KOWR i KRUS. Beneficjenci płatności bez pośrednich częściej niż pozostali podejmowali kontakt elektroniczny bądź telefoniczny z ARiMR(45,1%). Najrzadziej w ten sposób badani kontaktowali się z Okręgowymi Stacjami Chemiczno-Rolniczymi i Krajową Stacją Chemiczno-Rolniczą. Podejmując kontakt elektroniczny bądź telefoniczny ze wskazanymi podmiotami, respondentom w zdecydowanej większości udawało się skutecznie uzyskać oczekiwaną pomoc.

Źródło: MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI